“El més rellevant és que hem vist que no estàvem preparats ni en l’àmbit sanitari ni en el tecnològic”
GESTIÓ COVID19 ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA (60)
ENTREVISTA A M.LOURDES FUENTES, ALCALDESSA DE SANTA CRISTINA D’ARO
M.Lourdes Fuentes (ERC), és alcaldessa de Santa Cristina d’Aro des de 2019, amb un període anterior de quatre anys com a regidora. Aquest municipi extens de la Costa Brava aplega gran part de la Vall d’Aro, amb platges en forma de cala i diversos atractius turístics de natura i patrimoni. L’alcaldessa destaca la importància de canvis en la forma de treball, que han vingut per quedar-se, així com el fet de contemplar diversos escenaris en la presa de decisions.
-És la pitjor crisi amb la qual us heu trobat a l’Ajuntament?
Des que soc alcaldessa es pot dir que sí, perquè durant la crisi del 2008 jo no era alcaldessa. És una crisi perquè no estàvem preparats i no en sabem les conseqüències, estem treballant en diferents escenaris perquè desconeixem el que comportarà.
-Pel que fa al turisme, en quina situació està actualment? Què es podrà fer i què no? L’accés a les platges haurà d’estar controlat?
És molt complex perquè els hotels, el càmping i el sector no saben exactament com anirà tot. A partir de Setmana Santa ja s’activa el turisme i tothom està esperant aquesta època per treballar. Hi ha molta gent del poble que treballa en els hotels o els restaurants i ara es troben en situació d’ERTO i amb incertesa. És molt complicat. A Santa Cristina hem creat una taula d’emergència empresarial, amb trobades telemàtiques amb els sectors hoteler, de restauració i comercial, i hem anat resolent dubtes i recollint suggeriments. S’ha treballat conjuntament per activar-ho tot.
-L’accés a les platges haurà d’estar controlat?
Pel que fa a l’accés a les platges, nosaltres ho tenim una mica complicat perquè tenim cales: una platja compartida amb Sant Feliu de Guíxols i tres cales petites. El que s’ha fet ha estat instal·lar cartells informatius de les mesures a seguir i totes les precaucions, però controlar-ho és complicat perquè a més, les cales estan lluny del nucli municipal. En alguns casos, l’aparcament de la platja és gestionat per una empresa i ens hi hem posat en contacte també per poder-nos coordinar.
-Què en pensa de les fases de desescalada? Són adequades per al seu municipi o en la seva opinió es podia haver fet diferent?
S’ha de comprendre que ha estat una situació nova per a tothom i s’ha hagut de gestionar… però qui coneix més els municipis són els ajuntaments i penso que ens haurien d’haver demanat més el nostre parer. Per exemple, aquí vam estar en fase 1 (en què hi havia franges horàries per a la població) amb un municipi que té molta extensió. Llavors ja es va rectificar i vam poder aplicar les mesures de poblacions de menys de 5.000 habitants –actualment hi ha uns 5.300 habitants però amb baixa densitat per metre quadrat- i es varen treure els horaris. El centre urbà és petit però tenim moltes urbanitzacions i no es donen acumulacions de persones.
-A nivell de resposta de la població, hi ha hagut una bona actuació per part de la gent o hi ha hagut comportaments que no han ajudat?
La gent ha actuat molt bé, al principi vam posar més controls per a les segones residències però la gran majoria ha complert amb les recomanacions, tothom ha complert. El mercat setmanal n’és un bon exemple, ja que es va organitzar i es va poder fer i va funcionar molt bé.
-Ja que em parla del mercat, han dut a terme accions per al comerç de proximitat? Han endegat mesures per a la recuperació del sector?
Des de la taula que vam crear han sortit diverses iniciatives i nosaltres farem diverses accions. Properament llançarem un vídeo promocional en què es fomenti el consum de proximitat, en tots els àmbits i una campanya de difusió des de l’oficina de turisme en diversos suports. A petició de la taula hem endegat una zona per autocaravanes perquè preveiem que aquest estiu molta gent triarà aquest sistema. Els locals de restauració també han pogut augmentar les terrasses. Aquesta taula és molt activa i potser aquesta situació ha fomentat que tothom s’hi hagi implicat més, perquè des de l’ajuntament es poden fer coses però els empresaris tenen moltes idees i són els que coneixen les possibilitats existents. Estem molt satisfets del treball i de la pinya que s’està fent amb el sector.
-Què hauria trobat a faltar a nivell d’informació per dur a terme l’aplicació del confinament i de les posteriors fases?
Hi ha hagut dubtes. Per posar un exemple, el canvi de fases. Ja s’anava dient que es canviaria de fase però nosaltres esperàvem la publicació oficial i varen passar uns dies en què a les xarxes socials ja es deia que estàvem en una altra fase però des de l’ajuntament no es podia dir. Ha estat un procés lent. I jo crec que aquí a Catalunya hauria d’haver estat la Generalitat la que hagués hagut de portar el timó i la informació. Ara per ara, seguim tenint dubtes i encara desconeixem què es podrà fer a la fase 3. Tenim segones residències que vénen de Barcelona i també de fora: de França i Anglaterra. El golf atrau el turisme estranger. Les reserves estan parades i això porta molt de problema perquè no es pot planificar. Estem treballant una mica a cegues i contemplant sempre diferents escenaris. I la festa major, que es fa al mes de juliol tampoc sabem exactament si es podrà fer. És una situació nova en la qual tothom es troba igual.
-Quina conclusió es podria treure per a la nostra realitat respecte de la crisi de la Covid-19?
El més rellevant és que hem vist que no estàvem preparats ni en l’àmbit sanitari ni en el tecnològic. Els sistemes de connexió no són adequats, en el cas de les urbanitzacions moltes persones no tenien les condicions per poder fer teletreball. Ha estat complicat. Ara ens servirà per posar-nos a treballar per tal que estiguem preparats tecnològicament. I estem plantejant de continuar les reunions telemàtiques amb la taula d’empresaris perquè hem tingut més afluència així que no pas presencialment.