“La gran lliçó de la COVID és que tenim una societat madura que compleix els objectius comuns”
GESTIÓ COVID19 ALS MUNICIPIS DE CATALUNYA (54)
ENTREVISTA A JORDI COLOMÍ, ALCALDE DE TORROELLA DE MONTGRÍ
Jordi Colomí (UMP), és alcalde de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) des de l’any passat, però té un coneixement ampli del funcionament del consistori, ja que en fou tinent d’alcalde durant els anys 90. Destaca, entre tots els altres aspectes, l’actitud responsable i el respecte de la gent davant la situació, fets que descriu com a esperançadors en el cas que es produeixin petits rebrots. També confia en la feina feta en l’àmbit del turisme familiar i sostenible des de fa molts anys per afrontar l’estiu, en un municipi d’uns 11.500 habitants, emblema del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.
-Amb l’entrada en vigor de la Fase 1 del desconfinament es va reactivant tot lentament… Què destacaria en el seu municipi i quines són les prioritats?
Jo penso que cal destacar que la gent torna a somriure. El comerç i els serveis donen vida al nostre municipi, està anant bé per a la societat, perquè hi torna a haver vida i el petit comerç pot tornar a tenir ingressos, un fet que és molt important.
-La normalitat suposo que serà lenta de recuperar i caldrà veure com evolucionen els casos. Com definiria l’actitud de la gent després de tot el que s’ha viscut davant d’aquest lent desconfinament?
Estic molt content amb l’actitud totalment responsable de la gent que ha permès tallar el procés de contagis des del principi. Tot i que hem de continuar estant a l’aguait, això dona esperança per a petits rebrots. Ha estat molt important mantenir les recomanacions sanitàries de la distància i equips de protecció.
-En el cas de Torroella i el sector del turisme, què es podrà recuperar en aquesta primera fase?
Ara comencen a obrir els petits negocis i és molt important que es puguin obrir aviat les fronteres. A Torroella de Montgrí i l’Estartit tenim un turisme familiar i de proximitat que creiem que continuarà venint, però el dubte el tenim en el turisme lligat amb l’obertura de fronteres. L’aposta pel turisme familiar es demostra pel fet que a les nostres platges, en el moment àlgid de l’època estival, històricament l’espai per persona és de 15m2, quan per temps de pandèmia és de 5m2 per persona, així que estem molt bé en aquest aspecte. El que farem serà reforçar la informació per tal que, en les parts en què hi pugui haver més afluència, la gent es pugui redistribuir cap a altres llocs. Nosaltres no parem de dir que a les nostres platges hi cabrà tothom.
-Teniu algun mecanisme de trobada amb les empreses del sector? Creu que es podrien fer més coses o considera que les mesures són adequades?
Estem en contacte amb l’associació de comerciants de Torroella i l’Estació Nàutica de l’Estartit, amb els quals hem treballat per tal de trobar i proposar solucions. Som molt conscients que aquesta situació afectarà tothom i caldrà articular iniciatives públicoprivades per arribar a tothom que ho necessiti, i posar incís en la gent més vulnerable. Hem d’estar molt al cas de les persones treballadores dels sectors dels serveis i de la construcció, prioritzar les situacions més precàries i cobrir les necessitats bàsiques d’aquestes persones.
-A principis d’any amb el Gloria i ara la COVID-19, està essent un any complicat per a tothom, plou sobre mullat… Hi ha hagut ajudes per al temporal?
Torroella és un dels municipis més afectats pel temporal Gloria, ja que el nostre terme municipal inclou la desembocadura del Ter, un riu que ens va inundar com mai. Hem calculat que els danys del temporal suposen 4,2 milions d’euros i és evident que aquest fet ha tensat la tresoreria de l’ajuntament. Hem tingut suport de l’Agència Catalana de l’Aigua però les altres ajudes no han arribat. A més, després del Gloria hem tingut llevantades i pluges -concretament el mes d’abril- que han provocat que hàgim hagut de netejar les platges 3 vegades i refer l’extensa xarxa de camins entre 2 i 3 vegades també, així com netejar els fangs dels carrers de l’Estartit 3 cops.
-Heu hagut de fer actuacions especials per als accessos a les zones naturals o protegides? Caldrà fer més manteniment ara?
Vull reiterar l’actitud exemplar que ha tingut la ciutadania. Al principi del confinament hi havia algunes contradiccions o informacions no clares respecte als accessos a la natura, però va ser molt puntual. Un cop aclarida la informació i amb l’ajuda dels Agents Rurals, ha anat molt bé. La gent valora molt poder accedir a la muntanya, al pla, la platja… són espais que la gent té molt presents.
-Aquesta crisi ens donarà la possibilitat de repensar alguna cosa referent al format turístic de la zona o això no serà compatible amb les dificultats que hi haurà?
A Torroella de Montgrí, el primer ajuntament democràtic ja va apostar pel turisme familiar, tant pel model com per les actuacions que es varen fer al municipi i que varen condicionar urbanísticament com és ara. L’exemple més emblemàtic és la recuperació de la Pletera com a eix de la protecció dels nostres espais naturals, cosa que ens ha permès apostar per aquest model de turisme. Al Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter és on es concentren més empreses que disposen de la carta europea de turisme sostenible de tot l’estat espanyol. Cal tenir en compte que fa molts anys que ja s’aposta per la sostenibilitat i això es demostra també amb la mobilitat i amb la presència de més de 50 petits turoperadors existents relacionats amb el medi natural. Així doncs, creiem que estem preparats per aquest model de turisme i que això no serà un trasbals. El fet que el municipi no hagi crescut en població, pel fet de tenir quasi el 90% protegit, ens ha fet prioritzar la qualitat vers la quantitat.
-A nivell d’entitats culturals, esportives… nombroses al municipi… hi esteu en contacte? Què ha canviat i canviarà amb la crisi de la COVID-19?
Som un ajuntament que valorem molt l’eix cultural des de sempre i això ha generat una gran presència d’entitats culturals i esportives. Com sap, són entitats amb persones que treballen voluntàriament per aquestes entitats sense ànim de lucre, i tenen una actitud molt generosa, de fàcil tracte, que reconforta perquè accepten la situació. Trobar la interlocució de persones que et comprenen, en un any i una situació del tot atípica, he de dir que, com a alcalde, és molt d’agrair i vull que en quedi constància. Els festivals de música i la festa major són molt importants i esperats al municipi, però malauradament, enguany gran part d’aquestes despeses es destinaran a l’ajuda per a les famílies.
-Què aprendrem d’aquesta crisi com a societat i què ens pot aportar de positiu des de la visió del seu municipi la seva alcaldia?
Segurament amb la postpandèmia res tornarà a ser igual i ens haurem d’acostumar a noves normalitats. Jo penso que la gran lliçó és que tenim una societat madura, que en comprendre el que se li exposa, compleix els objectius comuns… o almenys és la gran majoria. Entre tots anirem modelant les actituds, amb nous hàbits més responsables que repercuteixin en la salut i en el respecte cap als altres. Si per exemple, fins ara ens sobtava veure grups de turistes -majoritàriament orientals- amb mascareta, ara potser serem nosaltres i ens hi haurem d’acostumar.